Många av oss drömmer om att arbeta som fotograf. Ibland har man stenkoll på sin hobby, men mindre bra koll på kringkostnader och måsten. Lyckligtvis är inte drömmen så långt bort som du tror.

Det här är vad du behöver tänka på innan du startar din egen fotostudio.

Konkretisera affärsplanen

Det allra viktigaste att börja med är att ha siffror att utgå ifrån. Hur mycket kan du investera, hur mycket tid vill du lägga och hur seriöst är du beredd att ta projektet?

Faktorerna borde matcha varandra. Är engagemanget inte enormt borde inte heller investeringarna vara det. Har du tänkt köra projektet på heltid måste du nog investera mer kapital för att det ska kunna gå runt.

Skaffa erfarenhet först

Innan du försöker sälja dina färdigheter måste du vässa dem, det är ofta erfarenhet som kunder är beredda att betala för.

Det innebär ofta lågavlönat arbete i början, eller till och med obetalt. På så sätt kan du samla erfarenhet och bygga upp ett öga för bilder som du senare kan sälja.

Gör vissa delar själv

Allt behöver inte köpas färdigt, och det sparar dig stora pengar. För en sömlös fotobakgrund behövs enbart en rulle vitt papper, tejp och ett fönster.

Sammanlagt blir kostnaderna för dessa betydligt lägre än priset för diverse fotolampor och bakgrunder. Fundera därför vilka aspekter av firman som enkelt går att lösa själv, och vilka du behöver professionellt material för.

Hitta rätt lån för investeringar

En kamera är å andra sidan svårare att bygga på egen hand. Då kan det vara så att extra kapital behövs, eftersom en bra kamera ofta är en dyr kamera.

Jämför företagslån för att se vilka villkor som kan passa din situation. Efter det kan du investera i den utrustning som du behöver.

Bygg varumärket från start

Det viktigaste du kan göra för att få din verksamhet i rullning är att sprida vetskapen om den. Nyttja därför internet och sociala medier.

Skapa en hemsida som ser professionell ut. Skaffa sociala medier som du uppdaterar regelbundet. Till följd får du ett trovärdigt varumärke.